9.10.2015

Norrsken över Hangöby

Det här var första gången jag upplevde norrsken. På onsdag kväll, när norrskenen lyste starkt också här i Hangö, rusade jag ner till stranden utan att desto mera tänka efter vad som behövdes med (en ficklampa t.ex. skulle ha varit helt jees hehe). Resultatet blev endast ett foto från Hangöby hamn och ett från Skogsnäset (första fotot och högra i mitten). Nåjo, mer kvällar kommer tänkte jag.

Igår kväll var jag bättre förberedd och hade utöver ficklampa också en assistent med mig, lyxigt! (Mest för att bota mörkerrädslan men också för att lysa upp förgrunden, tack Susse!) Men var var norrskenen då? De lyste med sin frånvaro. Vi som var så hurtiga och gick mitt i mörkret genom skogen till Kråkudden. Men man såg inte ens en fis i rymden, åtminstone med bara ögat. Så istället vi for ner till Hangöby hamn och där, svagt vid horisonten, kunde man ana något. Det var verkligen ingen "Wow" känslan över det hela, liknade mest skenet från tomatväxthusen i Pampas hehe. Färgerna på fotot ovan fick jag gräva fram i bildbehandlingsprogrammet och i samma veva kom också stjärnorna fram. Så inte blev det nu så illa sist och slutligen!  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti